سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
جمعه 91 فروردین 25 , ساعت 12:0 صبح

جناب استاد مجتهدی(رحمه الله) می‌فرماید: اگر می‌خواهید واقعاً طلبه باشید باید دو برنامه را رعایت کنید. یکی برنامه علمی که علم و دانش شما را افزون کند و دیگری برنامه عملی که عمل به آن معنویت شما را اضافه می‌نماید.
اما برنامه عملی :
در کنار درس و تعلیم و تعلم که شما را باسواد می کند، باید از قرآن کریم و احادیث اهل بیت(علیهم السلام) استفاده و بهره برداری شود چون بعدها یا شما میخواهید خطیب و سخنران شوید یا مولف و مترجم و مدرس و غیره شوید از ایات قرآن و احادیث بی نیاز نخواهید بود، بلکه رمز موفقیت شما حفظ آیات و احادیث اهل بیت(علیهم السلام) است(1)، زیرا مردم از شما قرآن و حدیث و روایت می‌خواهند و اموری از قبیل ضرب ضربا و قواعد منطق و اصول و فلسفه و بقیه دروس حوزوی،‌مورد توجه آنان نیست و اگر از اینها سخن به میان بیاورید خسته و ملول می‌شوند لذا از همین الان تصمیم بگیرید قران و حدیث حفظ کنید(2)،‌ لذا روی همین اصل است که در حوزه حضرت آیت الله مجتهدی(رحمه الله) مرسوم است که جهت تشویق طلاب به این امور هرکس که تمام قرآن کریم را حفظ کند در موقع ازدواج او مبلغ قابل توجهی از سوی حضرت استاد به او هدیه خواهد شد(3)
ادامه دارد...
----------------------------------
پی نوشت:
(1)‌ حضرت امام صادق(ع) درباره نقل حدیث فرمودند:
«حَدَّثوا عَنّا و لا حَرَجَ، رَحِمَ اللهُ مَن أحیا أمرَنا» از ما حدیث نقل کنید و احساس سختی نکنید،‌خدا رحمت کند کسی را که امر ما را زنده بدارد.
و همچنین حضرت امام محمد باقر(ع) فرمودند: « یا فُضَیل إنَّ حَدیثَنا یُحیی القلوب» ای فضیل سخن و حدیث ما دلها را زنده می‌کند.
و همچنین حضرت امام جعفر صادق(ع) می‌فرمایند: « إعرِفوا مَنازِلَ النّاسِ علی قَدَرِ رِوایَتِهِم عَنّا» مقام و منزلت مردم را به تعداد روایاتی که از ما نقل می‌کنند بشناسید.
(2) پیامبر اکرم(ص) فرمودند: « أشرافُ اُمَّتی حَمَلَةُ القُرآنِ و أصحابُ اللّیل» اشراف و بزرگان امت من حاملین قرآن و شب زنده دارها هستند.
(3) این نوع نوشتار به این خاطر است که کتاب آداب الطلاب در زمان حیات حضرت استاد به چاپ رسیده است.

  

ادامه مطالب برنامه عملی طلاب:

حفظ و قرائت قرآن

آیت الله خوانساری و توجه به قران

خوردن قرآن

ارتباط با ائمه اطهار(ع)

تقوا

دشمنان مهم

راههای نجات از دست شیطان

رفاقت با شیطان!!!
دشمنی بدتر از شیطان

جهاد با نفس




لیست کل یادداشت های این وبلاگ